Friday, May 14, 2010

Ranking Universiti Kita 2010

Kemaskini 19 Mei, petikan dari Utusan Online. Berikut intipati dari Prof. Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak, Naib Canselor Universiti Sains Malaysia:

i. 6 tahun dulu, pihak Kementerian Pengajian Tinggi ingin memasukkan penarafan sebagai salah satu kriteria kecemerlangan bagi sesuatu universiti di Malaysia


ii.  Wujud kepincangan dalam kaedah dan pemilihan serta penakrifan kriteria yang digunakan (mengikut Phil Baty, pegawai utama THES)


iii. usaha THES-QS lebih berbau komersial daripada ilmiah. Yakni bertujuan untuk melariskan jualan penerbitan masing-masing dengan menjadikan penarafan sebagai tarikannya.


iv. wujud sepakatan untuk melariskan pangkalan data tertentu sebagai satu perkongsian perniagaan yang menaja penarafan


 v. penarafan lebih cenderung kepada nilai dan amalan norma Barat, misalnya dengan mengambil kira penerbitan berbahasa Inggeris atau Sepanyol (mengapa Sepanyol pula?) sahaja, atau sumber yang mirip kepada budaya Barat. 


vi. kerangka penarafan dilakukan tanpa mendapat pandangan mahupun suabalik daripada institusi yang disasarkan sebagai 'peserta' dalam penarafan yang dicadangkan. 


vii. tidak kurang juga para 'peserta' menaja aktiviti penarafan tersebut secara langsung atau tidak - termasuk membuat pengiklanan tertentu - di laman sesawang pihak penaraf. Ini jelas menunjukkan percanggahan dan tidak beretika (conflict of interest) dan menggambarkan amalan songsang dengan dunia akademik. 






Post yang asal : 


1. Zaman saya prasiswazah dahulu tiada sistem ranking ini.

2. Sekarang universiti kita sibuk memperbaiki ranking masing-masing.

3. Semakin ramai pelajar luar negara datang belajar pascasiswazah di tempat kita.

4. Perlu ke ranking ini sebenarnya?

5. Sekurang-kurangnya, pelajar-pelajar kita ada peluang membuat penyelidikan dan publish result di jurnal antarabangsa (ISI-cited publication)

Nota: Gambar ihsan Malaysiakini

No comments: